Leasefiets wordt fiscaal aantrekkelijk
Een leasefiets moet fiscaal net zo interessant worden als een leaseauto, aldus het Algemeen Dagblad. Het kabinet wil daarom per 1 januari 2020 de regels versimpelen. Vooral het gebruik van relatief dure e-bikes moet daardoor een impuls krijgen.
Populariteit van de Leasefiets
Naar schatting van de Bovag rijden er grofweg 10.000 leasefietsen rond, tegenover 700.000 leaseauto’s. Werkgevers deinzen terug voor de complexe regelgeving, omdat ze een naheffing vrezen. Werknemers die de fiets ook privé willen gebruiken, moeten bovendien precies bijhouden hoeveel kilometers ze zakelijk dan wel privé rijden.
Staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) wil de regels voor leasefietsen net zo duidelijk maken als die voor leaseauto’s. Dat betekent dat voor de rijwielen van de zaak een vaste, forfaitaire bijtelling komt, waarover belasting moet worden betaald. ,,Fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files”, stelt Snel. ,,Toch pakken nu nog te veel mensen de auto als ze naar het werk gaan.”
Hoe hoog de bijtelling wordt, moet nog worden uitgewerkt. Snel gaat daarover in gesprek met zes organisaties: ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.
Verlaagd tarief
De belangenclubs zetten vooralsnog in op een tarief dat even hoog is als het verlaagde tarief voor elektrische leaseauto’s: 4 procent. Of dat haalbaar is, zal moeten blijken. Financiën streeft ernaar dat de nieuwe systematiek niet leidt tot lagere belastinginkomsten. De vraag is dan of een bijtelling van 4 procent wel genoeg is.
Samen hebben de belangenbehartigers berekend dat een fiscaalvriendelijker fietsregime de samenleving 50 miljoen euro oplevert. Het leeuwendeel daarvan (44 miljoen euro) wordt bespaard door een lagere CO2-uitstoot en het positieve effect op de kosten van de gezondheidszorg en een lager ziekteverzuim. De Belastingdienst zou daarnaast 6 miljoen extra tegemoet kunnen zien.
De RAI Vereniging denkt dat een vaste bijtelling voor leasefietsen de verkoop van duurdere modellen, zoals e-bikes en de snelle speed pedelecs, een impuls kan geven. ,,Die fietsen beginnen bij 2.000 euro. Dat heeft niet iedereen liggen”, zegt een woordvoerder.
Ook de Bovag is blij en hoopt dat de nieuwe regels evenveel succes hebben als het in 2011 afgeschafte bedrijfsfietsenplan. Tot dat jaar mochten werknemers een deel van het brutoloon onbelast aan een fiets besteden. De regeling was zo populair dat 15 tot 20 procent van alle nieuw verkochte exemplaren in Nederland dankzij het bedrijfsfietsenplan over de toonbank ging. Het plan werd door Rutte I echter ingeruild voor de meer algemene werkkostenregeling. Sindsdien moet de fiscaalvriendelijke fiets concurreren met het kerstpakket, fitnessabonnement en jaarlijks personeelsuitje.
Ontdek de voordelen
Geïnteresseerd in een Leasefiets, maar ziet u door de bomen het bos niet meer? Wij adviseren u graag. Neem contact met ons op.
Bron: Algemeen Dagblad
21 maart 2018 Terug naar overzicht