Fietspaden worden drukker en gevaarlijker
Nederlandse gemeenten moeten in sneltreinvaart meer en betere fietspaden aanleggen om te voorkomen dat het aantal verkeersdoden snel stijgt. Daar pleit ANWB-directeur Frits van Bruggen voor. ,,Als we niets doen, gaat het echt fout. Ik weet 100 procent zeker dat we nog meer verkeersslachtoffers krijgen.’’
In de coronatijd zijn we in Nederland met 27% meer gaan fietsen. Waar het autoverkeer op de wegen een tijd leek terug te lopen (mede door het thuiswerken en verschillende maatregelen), worden de fietspaden drukker. “We dachten dat we de tijd hadden om de inrichting van wegen en fietspaden aan te pakken, maar door de coronacrisis hebben we die tijd niet meer. We hadden al voor de coronacrisis volle fietspaden en steeds meer tweewielers met verschillende snelheden. E-bikes, e-scooters, fietsen, bakfietsen ook in elektrisch, racefietsen en daar komt de elektrische step ook nog bij. Dat kan niet allemaal naast elkaar rijden” Aldus van Bruggen.
Waar ligt het probleem
Vooral de diversiteit aan voertuigen en onderlinge snelheidsverschillen maken het gevaarlijk. E-bikes rijden gemiddeld 20 tot 25km per uur. Dan is zo’n 8km sneller dan een gewone fietser. Een hi-speedbike haalt een maximum van 45km per uur, maar mag binnen de bebouwde kom met een snelheid van 30km per uur op het fietspad rijden. Dat zijn nogal grote verschillen in snelheid. Tel daar alle verkeersdeelnemers van beginnende fietser tot aan de (elektrische)bakfietsberijder bij op en de drukte is compleet. Het uitwijken op de rijbaan is ook niet altijd een veilige oplossing. Volgens de ANWB moeten er snel nieuwe verkeersregels komen die bepalen welk voertuig waar moet rijden en met welke snelheid.
Nieuwe regels zijn (nog niet) de oplossing
Een nieuwe maatregel van minister Van Nieuwenhuizen is dat nieuwe vervoermiddelen op het fietspad niet breder mogen zijn dan 1 meter. Maar voor Veilig Verkeer Nederland en de fietsersbonden is dat nog niet genoeg. Zo geeft Kees Mourits van de Friese fietsersbond aan dat nieuwe elektrische voertuigen binnen de bebouwde kom beter gebruik kunnen maken van de rijbaan. Maar, dan moet de maximum snelheid voor alle weggebruikers ook naar beneden geschroefd worden om hier de verschillen in snelheid minder groot te maken. “Een snelheidslimiet op het fietspad, waarbij je ook wordt bekeurd als je te hard gaat” zou volgens de ANWB ook nog een oplossing kunnen zijn.
Bronen: het AD en Omrop Fryslân
28 juli 2021 Terug naar overzicht