Is de herenfiets nog wel van deze tijd, of stappen we (gemakkelijker) over op het uniseks model?
De herenfiets verliest terrein. Door de opkomst van elektrische fietsen is het uniseks model zonder horizontale stang al snel de norm. Binnen de cijfers zien we dat ook mannen snel kiezen voor een stukje gebruiksgemak.
Meer dan een eeuw is de herenfiets onveranderd gebleven. Hij is altijd herkenbaar geweest aan zijn sterke driehoek vorm. Vandaag de dag is die stijfheid van het frame en dus ook de stang niet meer noodzakelijk, de oversized aluminium buizen zijn sterk genoeg. Niet alleen oudere mannen kiezen voor de uniseks fiets die een schuin aflopende stang heeft, ook jonge vaders zien de voordelen: geen gedoe meer met opstappen als er een fietsstoeltje is achterop zit. Daarnaast zien de fietsen er vaak sportief uit door de nieuwe vormen van het frame.
“De gêne bij mannen om een fiets met een lage instap te kiezen is verdwenen”, weet Martijn van Es van de Fietsersbond. Hij wijst erop dat er ook hippe e-bikemerken zoals Van Moof zijn die juist wél prominent de ouderwetse stang in het frame houden.
Het einde van de beruchte buis is voor het gros van de fietsers nabij. Er is geen man die nooit van het zadel schoof en ondervond hoe pijnlijk de confrontatie met de genitaliën is. Maar het grootste gevaar van de buis zit hem in het op- en afstappen. Vaders met een kinderstoeltje achterop moeten een olympische hordesprong maken om over de buis te komen. Ook voor oudere mannen met verminderd evenwichtsgevoel en het minder soepel kunnen bewegen is de zwieper met één been over het zadel risicovol. Een paar jaar geleden riepen Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond die groepen al op over te stappen op een damesfiets.
Die damesfiets werd het niet, maar het uniseks model met sterk teruglopende stang wel, eigenlijk een frame als van een mountainbike. Helemaal verdwijnen zal de stang niet. Racefietsen waarbij elk grammetje gewicht telt, gaan voor het stijfste en snelste frame en dat is nog altijd de driehoek.
Bron: AD12 augustus 2021 Terug naar overzicht