Zes AWNB-tips om de levensduur van de fietsaccu te verlengen: 

  1. Lees altijd eerste de gebruiksaanwijzing van de accu voor het beste bewaaradvies.
  2. Berg de accu van de elektrische fiets nooit leeg op, maar zorg ervoor dat hij minimaal voor de helft opgeladen is. Zo kunt u diepontlading al voor een groot deel voorkomen.
  3. Om zo lang mogelijk plezier te kunnen hebben van uw accu, moet u hem regelmatig opladen en weer ontladen, bijvoorbeeld door ermee te fietsen. Als u in de wintermaanden uw fiets niet gebruikt, laad de accu dan minimaal een keer per maand op. Een accu loopt namelijk ook bij geen gebruik langzaam leeg.
  4. Het opladen van de elektrische fiets kan het beste in een schuur, berging of garage. Bij voorkeur nooit binnenshuis of in een aan het huis verbonden stalling. Fietsaccu’s kunnen heel soms ontbranden. De ANWB adviseert daarom om altijd een oogje in het zeil te houden tijdens het opladen. En laad de accu bij voorkeur niet ’s nachts op of wanneer u weg bent. Zodra de accu opgeladen is, moet de accu liefst meteen worden losgekoppeld. En haal dan meteen de lader van de stroom.
  5. Zoals gezegd: In de winter haalt u iets minder kilometers uit een accu dan in de zomer. Dit verschil zal zelden meer zijn dan 10 tot 15 procent. Om uw fietsaccu zo lang mogelijk goed te houden, is het beste advies om hem te blijven gebruiken. Ook in de winter.
  6. Stalt u uw fiets de hele dag buiten, bijvoorbeeld op het werk of bij het station? Haal dan, indien mogelijk, het display van uw elektrische fiets. Het beeldschermpje is gevoelig voor vocht (hooguit spatwaterdicht) en kan hierdoor zelfs kapotvriezen. 

Het effect van de seizoenen

De wintertijd staat weer op de stoep en dat betekent dat de temperatuur weer flink omlaag gaat. Het kan wel weken rond het vriespunt zijn en hoe zit het dan met de accu van de elektrische fiets?  

Het verschil tussen de fietsactieradius in de zomer en de winter is niet schrikwekkend veel, maar 10 tot 15 procent. Met de verminderde capaciteit moet je nog steeds wel rekening houden, maar voor de meeste fietsers is dat geen probleem. Hoe het kan dat de capaciteit van de accu minder wordt in de winter, komt doordat de energie die in de accu simpelweg ontstaat als de elektronen bewegen. Dat gebeurd alleen slechter als de tempraturen laag zijn.  

 Als de fiets ook in de winter regelmatig gebruikt wordt blijft de accu in een goede conditie. De accu hoeft niet na een klein stukje elke keer opgeladen te worden, maar het is ook niet goed om de accu elke keer helemaal leeg te rijden.  

 Laat hem niet in de kou staan

Als de fiets een aantal weken stilstaat, kan het zijn dat er een zogenoemde diepontlading is opgetreden. Diepontlading betekent dat de accu in principe onbruikbaar, hij wil dan niet meer opladen. De enige oplossing is dan vervangen, dat is zeker af te raden. Omdat de accu een van  het duurste onderdeel van de elektrische fiets is. De kosten kunnen oplopen van €300 tot €1.000. 

Bron: NU.nl

 

03 december 2021 Terug naar overzicht

Deel deze pagina

Geen dealers gevonden