Kruitbosch, één van onze Retail partners, heeft zich in november bij het Climate Commitment van de Shift Cycling Culture aangesloten. Hiermee geeft de fietsonderneming uit Zwolle aan een plan op te stellen om in 2030 de emissie-uitstoot met minstens 55% te reduceren. Daarmee deelt Kruitbosch een duurzame gedachten die met Leasefiets is te matchen.
Shift Cycling Culture
Shift Cycling Culture is een netwerkclub binnen de fietswereld die zich inzet voor het behouden van de natuur. Als fietsliefhebbers weten de deelnemers hoe belangrijk de natuur en het milieu is. Met de Shift Cycling Culture willen zij bedrijven, stakeholders en individuen samen brengen en de bewustwording van productie en het belang voor de natuur vergroten en te kijken naar oplossingen. De Climate Commitment is een samenwerking tussen verschillende CEO’s van grote spelers binnen de fietsindustrie wereldwijd.
Kruitbosch eerste stappen
“Het tekenen van dit commitment sluit aan bij onze ambities om de komende jaren serieuze stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid, met als doel om onze eigen footprint te neutraliseren,” aldus Anja Cichowlas, duurzaamheidsmanager bij Kruitbosch.
Het jaar 2030 ligt nog ver in de toekomst, maar de eerste doelen zijn al opgesteld. “Recent hebben wij besloten om in 2024 met ons wagenpark alleen maar nog elektrisch te rijden. Dit gaat ons helpen om onze eigen emissies tot nul terug te brengen,” vertelt Cichowlas. “De Climate Commitment van de fietsindustrie, een initiatief van Shift Cycle Culture, is een mooie stap om als onderneming niet alleen, maar juist met de hele keten aan de slag te gaan.” Cichowlas hoopt dan ook dat nog meer Nederlandse fietsondernemingen het commitment in het komende jaar zullen onderschrijven.
UN Global Compact
Het toezeggen en eerste stappen tot CO2-reductie zijn het gevolg van het recente aansluiten van Kruitbosch bij het UN Global Compact (UNGC). Voor de implementatie van de principes werkt Kruitbosch momenteel aan een ambitieuze duurzaamheidsstrategie. “Vooral als het gaat om product gerelateerde uitstoot, willen we ook samen met onze leveranciers en partners aan de slag om deze uitstoot te reduceren,” vervolgt Cichowlas.
Leasefiets en duurzaamheid
Ook bij ons staat duurzaamheid voorop, dat is mede een motivatie voor het inzetten van leasefietsen en daarmee de CO2 uitstoot terug te brengen. Leasefiets (en Friesland Lease) hanteren dan ook het maatschappelijk en verantwoord ondernemen (MVO). Ons doel is om een duurzame en economische gezonde organisatie te zijn met een sterk toekomstperspectief. Wij beseffen dat het vinden van een balans tussen een economisch gezonde bedrijfsvoering en ondernemen met oog voor het milieu, toekomstige generaties en ethische, sociale aspecten een positief effect heeft op alle betrokken partijen. Dit doen wij aan de hand van drie thema’s: People, Planet en Profit.
Bent u nog opzoek naar een duurzame mobiliteitsoplossing? Of wilt u meer weten over MVO? Neem dan gerust contact met ons op.
Bronnen: Nieuwsfiets.nu, Kruitbosch, Shift Cycling Culture.18 januari 2022 Terug naar overzicht