De fysieke winkel is nog steeds de meest gebruikte informatiebron bij de aanschaf van een e-bike. Daarbij speelt de winkel-medewerker een belangrijke rol bij het inwinnen van informatie en advies, aldus de E-bike monitor
Uitgebreid oriënteren
Het onderzoek van de GfK geeft aan dat de consument zich uitgebreid oriënteert bij de aanschaf van een e-bike. Er worden veel verschillende soorten informatiebronnen geraadpleegd voordat men een definitieve keuze maakt. Vooral consumenten die voor het eerst een e-bike aanschaffen hebben behoefte aan informatie. De belangrijkste informatiebron om fietsen te kopen is de fysieke winkel. Daarna volgt het internet. Bijna 30 procent van de consumenten wint ook bij vrienden, familie of bekenden informatie in.
Een proefrit is belangrijk bij de aanschaf van een e-bike. Ruim 90 procent van de kopers die een fysieke winkel bezoeken, maakt een proefrit. Dit verklaart ook het belang van de fysieke winkel. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey.
Aangesloten dealers
Leasefiets werkt samen met 2500 fietsendealers door heel het land. Bijna alle fietsen nemen wij in de lease. Voorwaarde van elektrische fietsen is minimaal een accu van 400 Wh. Verder zijn wij merkonafhankelijk en nemen wij allerlei soorten fietsen in de lease; van bezorgfiets tot (elektrische) racefiets van elektrische bakfiets tot hi-speedbikes.
Als wij een lease aanvraag voor een fiets hebben zoeken wij namelijk de dichtstbijzijnde fietsdealer in ons netwerk bij het adres van de klant om de fiets te leveren. Dankzij het FOS (Fiets Onderhoud Systeem) heeft u zo min mogelijk administratieve last en wordt uw factuur zeer snel betaald. Wilt u zich ook aanmelden als fietsendealer, kijk dan gerust op onze dealerpagina.
E-bike Monitor
In 2018 is de GfK E-bike Monitor voor het eerst in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends in de doelgroepen, motivatie en het aankoopgedrag ten aanzien van e-bikes worden daarin uitgebreid onderzocht. Voor de E-bike Monitor zijn door middel van een steekproef respondenten ondervraagd binnen de doelgroep huidige- en potentiële e-bike kopers. De steekproef in Nederland was 2.000 respondenten.
10 juni 2022 Terug naar overzicht