“Mooi is ‘ie, hè?” HR-manager Maaike Praamstra is zichtbaar verguld met de matzwarte Roetz-Bike die ze zojuist naast haar stoel geparkeerd heeft. Een tenger frame, veel zichtbaar metaal, met een mandje voorop. “Ik vind het zo’n leuk retromodel. Dit is bovendien een sportvariant, dat fietst wat lichter.” Denk echter niet dat ze alleen voor de good looks is gevallen, want het verhaal achter de Roetz is al even bijzonder. De fietsen worden gemaakt van hergebruikte materialen, en in Amsterdam in elkaar gezet door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die al doende het vak leren.

Zo heeft iedereen zijn of haar eigen overwegingen bij het kiezen van een fiets die precies bij je past. Of je nou – zoals Maaike – met drie minuten doortrappen op je werk bent, of elke dag een halve Touretappe bij elkaar fietst. Mede daarom is men bij Friesland Lease (Leasefiets is onderdeel van Friesland Lease) zelf ook een enthousiast afnemer van de eigen leasefietsregeling. “Waarom? Omdat je eigenlijk gek bent als je het niet doet!” merkt ze vrolijk op. “Het is maar net hoe groot je het als bedrijf wil maken. Binnen onze onderneming we een behoorlijk uitgebreide regeling opgezet, waarbij we een fors deel meebetalen. Er was altijd wel wat mogelijk met kortingen, maar een écht coherent leasesysteem – met alle fiscale voordelen van dien – is voor ons ook nieuw.”

Parkeerprobleem

De regeling komt, zo legt ze uit, in twee smaakjes. Is het primair voor thuisgebruik, maar is de afstand tot Friesland Lease niet dagelijks fietsend te overbruggen, dan ga je op voor de vitaliteitsregeling. “Maar woon je binnen 15 kilometer van Friesland Lease, dan kom je in aanmerking voor de woonwerkvariant. Daar leggen we tot 100 euro per maand toe op de leasefietsregeling.” Dan, lachend: “Nou, daar kun je een prima fietsje voor uitzoeken. En als bedrijf profiteren we er natuurlijk ook van. We kampen met een behoorlijk parkeerprobleem rondom ons pand, dus elke medewerker die met de fiets komt betekent een auto minder.” Op de arbeidsmarkt plukt Friesland Lease eveneens de vruchten, aldus Maaike. “De regeling is pas een paar maanden in werking, maar ik merk nu al dat sollicitanten vaker warmlopen voor onze secundaire arbeidsvoorwaarden.”

leasefietsregeling

Niet merkgebonden

Of het leasefietsen een beetje leeft binnen het bedrijf? Jazeker, verzekert ze. “Ik zie vaak genoeg collega’s even met elkaar de brochure doorspitten. Ze polsen elkaar: goh, wat ga jij doen, ben jij er al mee bezig, heb je al een fiets op het oog? Of ze lopen meteen door naar onze eigen fietsenvoorraad hier.” De e-bike is veruit de populairste optie binnen Friesland Lease, maar ook de bakfiets vindt gretig aftrek. Er wordt een blik geworpen op de twee showmodellen van Babboo die achter in de zaal staan. Maar, zo benadrukt ze, de regeling is niet merkgebonden. “Amslod, Giant, Koga, Trek, Urban Arrow, je kunt het zo gek niet bedenken of we bieden hem aan. En met zo’n 1500 aangesloten fietsdealers door het hele land is er altijd wel eentje in de buurt te vinden.” Hoe zit het met de beruchte elephant in the room? De lach die volgt spreekt boekdelen. “Ja, VanMoof is ook altijd populair geweest. Dat is momenteel inderdaad een issue, maar er wordt door mijn collega’s heel hard gewerkt aan een oplossing voor alle gebruikers.”

De Drachtster maakt zich zelf voorlopig geen zorgen over haar ‘analoge’ Roetz. “Ik ben er zo blij mee. Zeker dat kratje voorop is ideaal. Ik kan ermee naar werk, naar vrienden, naar familie.” Even blijft het stil. “Ja oké, en naar de kroeg natuurlijk.”

Benieuwd naar een leasefietsregeling voor jouw bedrijf?

Plan een persoonlijk adviesgesprek

14 september 2023 Terug naar overzicht

Deel deze pagina

Geen dealers gevonden